She makes a wish on every single star she sees, somewhere deep down she still believes.

Friday, August 19, 2011

SMS bulan mengelilingi Kaabah??

Salam wbt... =)

Korang semua ada terima SMS daripada rakan2 tak tentang kejadian bulan mengelilingi Kaabah?
Pernah terima?? Korang percaya ke masa kali pertama baca SMS tu?
Actually, saya pun ade terima SMS tentang itu drp rakan saya.. agak tertipu jugak pada kali pertama..
tapi, since dah online sekarang, so terus cari maklumat kat internet..
biasa la kan, kalau berita2 macam nie, msti akan cepat tersebar kan? especially kat blog2..huhu
SMS tu berbunyi(xde bunyi pun sebenarnye..hehe) mcm nie :

"Daripada Dato Mazlan astrology .. Malam ni di Mekkah jam 3.25 a.m (pagi) , bulan akan mengelilingi Kaabah .. dan langit akan bertukar menjadi biru cair (terang jadinya) . Dan masa inilah saat saatnya doa kita dimakbulkan .. Benda ini terjadi selepas 10 juta tahun .. Sila sebarkan perkara ini kepada kawan kawan .. Mekkah 3.25 pagi , Singapore , Malaysia 8.25 pagi (Sabtu Pagi) .."

Sumber Rujukan: 
SMS Palsu Bulan Mengelilingi Kaabah Malam Nie ? | Anastasyea Aida | Blogging is a Smart SEO Strategy 


SMS yg saya terima dalam Bahasa Inggeris, tapi content dye still sama jugak..

Apa yg membuatkan korang rasa maklumat nie real?


First, nama subjek dalam SMS tu iaitu Dato' Mazlan... kalau orang yang tak kenal or tak pernah tahu pun tentang kewujudan Dato' Mazlan nie, mesti terang2 tertipu punye and akan terus percaya.. Kononnya, sumber yang betul la kan..hehe

*thanks google!*

Sebenarnya, nama sebenar Dato' Mazlan ialah Datuk Mazlan.. Beliau menerima gelaran Datuk instead of Dato'.. kedua2 gelaran nie berbeza tau..! 

Info tambahan :

Dato’:
Dato’ ialah gelaran kehormat bagi penerima Anugerah Darjah Kebesaran yang dianugerahkan oleh Kerajaan Negeri yang diketuai oleh Sultan atau Raja. 
Contoh negeri ialah Selangor, Pahang, Terengganu, Kelantan, Perak, Johor, Negeri Sembilan, Kedah, Perlis...contoh: Dato’ Siti Nurhaliza, Dato’ Sheila Majid
Datuk :
Datuk ialah gelaran kehormat bagi penerima Anugerah Darjah Kebesaran yang dianugerahkan oleh Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri yang diketuai oleh Yang Dipertua, seperti Melaka, Sarawak, dan Sabah. Contoh: Datuk Lee Chong Wei, Datuk Nicol Ann David, Datuk Sharifah Aini, Datuk Shah Rukh Khan


Second, Dato' Mazlan dan bidang beliau..

Datuk Mazlan adalah pakar dalam bidang astrofizik dan bukannya astrology... 
yang nie pun ada perbezaan okay.. 

perbezaannya ialah Astrology nie adalah study tentang kedudukan planet, bulan dan bintang.. manakala astrophysics nie adalah study tentang ciri-ciri fizikal dan kimia benda2 yang wujud di langit @ universe.. kan kat universe ada banyak sangat benda lain selain drp bulan, bintang dan planet kan? 

I f korang belajar Science, then you should have known this :)

Third, yang nie yang paling kelentong sekali. Macam mana pengirim SMS tu boleh tahu, masa tu adalah saat² doa dimakbulkan ? Cuba la korang fikir betul².